The importance of learning music in children's development

Σημασία των μαθημάτων μουσικής (και συνεπώς του Βιολιού) στην ανάπτυξη του παιδιού – Μέθοδοι Suzuki και Kodaly

 

The importance of learning music in children's development
Young Athenians learning music

 

 

“It occurred to me by intuition and music

was the driving force behind that intuition.

My discovery was the result of musical perception.”

(When asked about his theory of relativity)

 

If I were not a physicist, I would probably be a musician.

I often think in music. I live my daydreams in music.

I see my life in terms of music.

 

Albert Einstein

 

 

 

Η σημασία της μουσικής στην ανάπτυξη του παιδιού

 

  • Επιστημονικές έρευνες (βλέπε Dr. Rauscher, Shaw, Levine, Wright, Dennis and Newcomb Dr. James Catterall,et al) έχουν επισημάνει τον καταλυτικό ρόλο της μουσικής στην ανάπτυξη του χώρο-χρονικού συλλογισμού και αντίληψης(spatial-temporal reasoning) ειδικά στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Έχουν επίσης αναδείξει τον συσχετισμό της μουσικής εκπαίδευσης με την βελτίωση του δείκτη ευφυΐας-IQ (Mozart effect) και των επιδόσεων σε άλλα γνωσιολογικά πεδία.(στα μαθηματικά, στις ξένες γλώσσες κτλ.)
  • Η θετική επίδραση της μουσικής στην ανάπτυξη των κινητικών-μοτορικών ικανοτήτων των παιδιών έχει αναγνωριστεί από την επιστημονική κοινότητα η οποία την χρησιμοποιεί και σαν θεραπευτικό μέσο για παιδιά με κινητικά προβλήματα. Παράλληλα, επιστημονικές έρευνες έχουν επισημάνει το καθοριστικό ρόλο που μπορεί να παίξει η ενασχόληση με την μουσική στη βελτίωση του συντονισμός, της συγκέντρωση και της μνήμης (Mueler 1984, Dr.Wilson 1989, Sinatra, 1986, Whitwell 1977).
  • Η μουσική εξασφαλίζει την ψυχική υγεία και κοινωνικοποίηση των παιδιών ενώ ταυτόχρονα ενδυναμώνει τις επικοινωνιακές τους ικανότητες και αυτοπεποίθηση. (Norwegian Research Council for Science and the Humanities)
    (Για περαιτέρω ενημέρωση γύρω από το θέμα παρατίθεται η σχετική βιβλιογραφία στο τέλος.)

 

 

 

Η Μέθοδος Suzuki.

 

Η μέθοδος Suzuki αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα παιδαγωγικά προγράμματα παγκοσμίως. Βασίζεται στην παιδαγωγική αρχή ότι κάθε παιδί έχει απεριόριστες δυνατότητες αρκεί να βρεθεί στο κατάλληλο περιβάλλον που θα το ενθαρρύνει και θα το βοηθήσει να τις αναπτύξει. Όλα τα παιδιά μαθαίνουν την μητρική τους γλώσσα με πρωτοφανή ευκολία και φυσικότητα. Η μέθοδος Suzuki στοχεύει ακριβώς στο να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν το μουσικό τους ταλέντο με τον ίδιο αβίαστο τρόπο που μαθαίνουν την μητρική τους γλώσσα.

 

Συστατικά στοιχεία της προσέγγισης Suzuki  στην εκμάθηση ενός οργάνου είναι:

  1. Η επαφή του παιδιού με το όργανο σε πολύ νεαρή ηλικία (3-4 χρόνια είναι η συνήθης ηλικία στις περισσότερες χώρες)
  2. Η σημασία του να ακούει πολλή καλή μουσική.
  3. Το να μάθει να παίζει πριν να διαβάζει μουσική.
  4. Η δημιουργία του κατάλληλου μαθησιακού περιβάλλοντος.
  5. Η διδασκαλία από ικανούς και εκπαιδευμένους παιδαγωγούς
  6. Η ενεργώς συμμετοχή των γονιών στη διαδικασία μάθησης
  7. Το επιλεγμένο ρεπερτόριο
  8. Η βαρύτητα που δίνεται στο να αποκτήσει το παιδί ισορροπημένο παίξιμο και καλό ήχο
  9. Η ενθάρρυνση της κοινωνικοποίησης των παιδιών μέσω της μουσικής, και η χρησιμοποίηση της αλληλεπίδρασης των παιδιών σαν εκπαιδευτικό εργαλείο
  10. Μαθήματα παραδίδονται ατομικά ή σε μικρές ομάδες 4-6 παιδιώ
  11. Οι στόχοι της μεθόδου Suzuki δεν εστιάζονται αποκλειστικά στην εκμάθηση ενός οργάνου, παρόλο που έδωσε την δυνατότητα σε παρά πολλά παιδιά να παίξουν σε πολύ ψηλό επίπεδο(πολλοί αναγνωρισμένοι επαγγελματίες έχουν κάνει τα πρώτα τους βήματα με την μέθοδο Suzuki). Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην παιδεία που μπορεί να δοθεί μέσω της μουσικής και συμβάλλει στην συνολική ανάπτυξη και ολοκλήρωση του παιδιού.

 

 

Μέθοδος Kodaly

Η Μέθοδος Kodaly είναι γέννημα του ίδιου Ούγγρου συνθέτη (Kodaly) ο οποίος σαν καθηγητής της ακαδημίας F.Liszt στην Βουδαπέστη διαπίστωσε τις ελλείψεις του μουσικού παιδαγωγικού συστήματος της χώρας και τον αρνητικό τους αντίκτυπο στην μουσική παιδεία των νέων. Θέλοντας να συμβάλει στην βελτίωση του συστήματος δημιούργησε την Μέθοδο Ζ.Kodaly η οποία βασίζεται στις ακόλουθες αρχές:

  • Τα παιδιά μαθαίνουν με την άμεση εμπειρία και όχι με διανοητική αφαίρεση. Οι μουσικές δομές αφομοιώνονται αρχικά ασυνείδητα για μεταβληθούν σταδιακά με την εξάσκηση σε συνειδητή γνώση.
  • Παρόλο που η μέθοδος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για όλες τις ηλικίες, το ηλικιακό διάστημα των 3-7 χρόνων θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό.
  • Το πρωταρχικό μουσικό όργανο είναι η ίδια η φωνή. Είναι αδύνατο να τραγουδηθεί κάτι προτού να αφομοιωθεί από το εσωτερικό «αφτί». Σημαντικό εργαλείο στη μέθοδο είναι το σχετικό σολφέζ , που επιτρέπει την ανάπτυξη της τονικής αντίληψης.
  • Σήματα με τα χέρια βοηθούν που αντιστοιχούν στο σολφέζ χρησιμοποιούνται σαν συνδετικός κρίκος μεταξύ ήχων και γραμμένων φθόγγων.
  • Στη μέθοδο Kodaly δίνεται σημαντική βαρύτητα στην ποιότητα της μουσικής που διδάσκονται τα παιδιά έτσι ώστε να αναπτύξουν από νωρίς κριτήριο για την καλή μουσική.
  • Η πεντατονική μουσική που αποτελεί μια από τις πιο αρχέγονες μουσικές δομές εισάγεται από πολύ νωρίς.
  • Μεγάλη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη της αίσθησης της τονικότητας και της «εσωτερικής ακοής»[1]. Ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία  για το σκοπό αυτό είναι η ίδια η φωνή.
  • Ο ρυθμός της μουσικής ενός έθνους γεννιέται από τους ρυθμούς του γλωσσικού του ιδιώματος. Η διασύνδεση των δύο, του μουσικού δηλαδή ρυθμού και της ομιλίας, αποτελεί μια αποτελεσματική μέθοδο καλύτερης αφομοίωσης των διάφορων δομών της μουσικής.
    [1] Η ικανότητα να ακούς εσωτερικά ότι διαβάζεις και να γράφεις ότι ακούς.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *